تولید خودروی ال۹۰ و ساندرو با موتور جدید

بحث تولید خودروهای رنو در ایران با خروج این شرکت خودروسازی از کشورمان بسیار داغ شده است. رنویی‌ها که بهترین پیشنهاد را برای سرمایه‌گذاری مطرح کردند و با جدیت فراوانی در پی خرید کارخانه بن‌رو ساوه و آوردن دو محصول به خط تولید این کارخانه بودند، با سد عجیبی از سوی برخی مدیران مواجه شدند تا یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌های مربوط به حوزه خودرو نافرجام باقی بماند. آن‎قدر در مسیر حضور رنویی‌ها کارشکنی شد که باز هم تحریم‌ها آغاز شد و این‌بار رنویی‌ها نه‎تنها بحث تولید به صورت مجزا را رها کردند، بلکه خودروهایی که به‎صورت مشترک با خودروسازان داخلی ساخته می‌شد نیز یکی پس از دیگری با توقف تولید مواجه شد.

کارشکنی که به گفته یکی از مدیران سابق صنعت خودرو، حتی وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت نیز نتوانست جلوی آن را بگیرد تا در نهایت رنو تمام آن‎چه که همراه خود برای سرمایه‌گذاری آورده بود، از ایران برد.

هیچ قطعه‌ای از رنو در دست نیست

خروج رنو از ایران روی تولید خودروهای تندر۹۰ ایران‌خودرو و پارس‌خودرو و همچنین روی تولید رنوساندرو نیز اثرگذاشت تا تولید این خودروها رسما متوقف شود. حالا طبق آنچه قائم‌مقام ایدرو گفته با توجه به خروج رنو از ایران محصولاتی مانند تندر ۹۰ با موتور دیگری تولید خواهد شد.

بهزاد اعتمادی می‌گوید: «این موضوع در دستور کار قرار دارد ولی اکنون نمی‌توان نوع موتور را اعلام کرد؛ اما به‎هرحال این موضوع در دستور کار است. ما اکنون در شرایط تحریم به سر می‌بریم. صنعت خودرو ایران تا آخرین قطعاتی را که شرکت رنو به ایران وارد کرده بود، به خط تولید منتقل و استفاده کرده است. اما اکنون دیگر هیچ قطعه‌ای از رنو در دست نیست.»

تست مثبت تندر ۹۰ با موتور EF7 و گیربکس BE

هرچند که قائم‌مقام ایدرو نوع موتور را ذکر نکرده است اما آنطور که شنیده می‌شود قرار است تندر۹۰ با موتور ملی یا همان EF7 شرکت ایران‌خودرو تولید و عرضه شود. ظاهرا کار طراحی و سوار کردن این موتور بر تندر۹۰ طبق درخواست ایدرو از شش‎ماه گذشته آغاز شده و تست این خودرو هم به خوبی به پایان رسیده است. قرار است علاوه بر موتور ملی EF7 از گیربکس پژو نیز برای این خودرو استفاده شود.

آن‎طور که شنیده می‌شود، گیربکس BE برای نصب روی تندرهای جدید استفاده می‌شود. به نظر می‌رسد تمام اقدامات لازم مربوط به تولید این خودرو انجام شده است و در صورتی که قرارداد رسمی در این خصوص منعقد شود تولید محصولات رنو با موتور و گیربکس جدید انجام خواهد شد.

افزایش حجم داخلی‌سازی تندر۹۰ تا ۷۵درصد

داخلی‌سازی محصولات یکی از آرزوهای دیرینه مدیران وزارتخانه و البته خودروسازان بوده است. در شرایط فعلی که تحریم‌ها عرصه را برای خودروسازان تنگ‌تر کرده‌اند تمام تلاش و استراتژی وزارت صمت و البته خودروسازان ادامه تولید به هر شکل و نتیجه‌ای است.

سرپا ماندن، حفظ اشتغال و جلوگیری از مشکلات مربوط به افزایش قیمت خودرو باعث شده تا خودروسازان داخلی‌سازی بالا را در نظر بگیرند. برای خودرو تندر ۹۰ آن‌طور که ساسان قربانی از قطعه‌سازان کشورمان می‌گوید، داخلی‌سازی این محصول طی سال‌های تولید و عرضه در کشورمان به حدود ۶۰درصد رسیده بوده است. هرچند برخی از کارشناسان داخلی‌سازی این خودرو را بین ۵۰ تا ۵۵ درصد می‌دانند. درصورتی‎که موتور EF7 و گیربکس BE روی این خودرو سوار شود، حدود ۱۵ درصد به داخلی‌سازی آن افزوده خواهد شد.

در نهایت در صورت تولید این خودرو داخلی‌سازی آن چیزی بین ۷۰ تا ۷۵درصد خواهد بود که این خودرو (و احتمالا رنو ساندرو) را در کنار محصولاتی مانند پراید و پژو با درصد ساخت بالا قرار خواهد داد.

تولید تندر ۹۰ با موتور ملی یا EF7 قطعا موجب افزایش قدرت و شتاب خودرو خواهد شد. ضمن این‎که به سبب ارزان‌تر بودن قطعات این موتور نسبت به موتور اصلی رنو تندر، هزینه نگهداری محصول به مراتب کمتر خواهد شد. اما نمی‌توان به این مورد نیز اشاره نکرد که به هرحال استهلاک این موتور نسبت به موتور اصلی بیشتر خواهد بود و پیچیدگی‎های بحث هماهنگ‎سازی قطعات جدید با این خودرو نیز چالش اصلی این طرح است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *