نخستین موتور دیزل آماده تولید شد

 


اگرچه در خودروسازی داخلی همیشه جای موتور دیزل خالی بود, اما در نهایت ایرانخودرو پروژه موتور دیزلی را سال۸۹ در فاز اول در دستورکار قرار داد, طرحی که سال ۹۱ به دلیل تحریم ها متوقف شد.البته سرانجام فاز دوم این پروژه دز سال۹۳ آغاز به کار کرد و سال۹۷ نهایی شد تا به احتمال زیاد تا آخر امسال به تولید انبوه برسد.حال اما مهمترین مشکل بر سر راه تولید انبوه موتورهای دیزل سواری در کشور کمبود جایگاه سوخت در شهرهاست.

آنگونه که مهندس کاظمی مدیرپروژه موتور دیزلی و بازرس انجمن علمی موتور ایران می گوید, تنها ۲۶۶ جایگاه در ۷ کلانشهر وجود دارند که گازوئیل با استاندارد یورو۴ توزیع می کنند.از این تعداد تنها ۲۰ جایگاه سهم شهر نهران است و بیشترین جایگاه گازوئیل متعلق به استان مرکزی با ۶۶ جایگاه است. در حقیقت توزیع نامتوازن جایگاه سوخت در کشور به ترمزی برای توسعه موتور دیزل ملی تبدیل شده است. وی با تاکید بر این که اگر چالش جایگاه های سوخت گازوئیل رفع شود این موتور می تواند کم استهلاک ترین موتور تولیدی ایرانخودرو باشد گفت: در حال حاضر۱۰۰ خودرو سورن مجهز به موتور دیزل تولید شده و ایرانخودرو آمادگی کامل برای تولید انبوه این خودرو را دارد.این در حالی است که به لحاظ زمانی به دلیل تغییر و نوسان در نرخ ارز, برنامه اصلی جهت تولید انبوه توسط ایران خودرو مشخص نیست.مهندس کاظمی همچنین از آمادگی تمام قطعه سازان داخلی و خارجی برای تولید و تامین قطعات مورد نیاز این خودرو خبرداد و گفت: از نظر طراحی و تولید این موتور به نسخه بنزینی EF7شباهت زیادی دارد.

موتور دیزلی ایران خودرو با نام EFD شناخته می شود که حاصل طراحی و تولید تحقیقات موتور ایران خودرو است. این موتور دارای ۱۵۰۰ سی سی حجم و ۹۰ کیلووات(معادل۱۲۰ اسب بخار)قدرت است, همچنین ۲۵۶نیوتون متر گشتاور تولید می کند. از سوی دیگر مجهز به ۱۶ سوپاپ و توربو با تکنولوژی VGT است.در کنار این موارد این موتور دارای سیستم سوخت رسانی کامون ریل با تکنولوژی پاشش سوخت مستقیم یا GDI است که استاندارد الایندگی یورو ۵ را داراست.از آنجایی که موتورهای دیزلی ناکس(nox) فراوانی را تولید می کنند, این موتور سیستم EGR که نقش خنک کنندگی را ایفا می کند دارا است.مصرف سوخت این موتور ۵٫۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و روی خودروهای دنا و سورن ای ال ایکس نصب خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *