سخنرانی مهندس سید مصطفی میرسلیم در مراسم افتتاحیه دهمین همایش بین المللی موتورهای درونسوز و نفت

بسم الله الرحمن الرحيم
سلام و خير مقدم عرض مى كنم به شما ميهمانان گرامى استادان ،متخصصان ، كارشناسان و دانشجويان ، بويژه به معاون محترم رياست جمهورى و رئيس سازمان محيط زيست ، جناب آقاى دكتر عيسى كلانترى.
يك قرن ونيم از اختراع موتورهاى درونسوز و استفاده از فرآورده هاى نفتى، به جاى سوخت، براى آن مى گذرد. آن اختراع و پشت بندهاى متعدد علمى و فناورانۀ آن چه اميدهايى را براى خدمت رسانى به بشريت زنده كرد و چه پيشرفتهايى را ميسر ساخت يا سرعت بخشيد ؛ آيا امروز تصويرى كه از كاربردهاى متنوع قواى محركه در ترابرى زمينى و دريايى و هوايى و در كاربردهاى گوناگون صنعتى و كشاورزى و نيز در توليد برق در ذهن ما نقش مى بندد همه حكايت از خدمتى صرفه جويانه و پاك و مفيد مى كند؟ اگر وضع عمومى و متوسط را بررسى كنيم به اين نتائج مى رسيم:
١- به كارگيرى موتورهاى درونسوز ابتدا سرعت تحرك عمومى ما را ، چه با وسائل عمومى و چه بويژه با وسائل شخصى ، افزايش معتنابهى داد و سپس آن سرعت به مجانب خود نزديك و تثبيت شد
٢- كاربردهاى موتورهاى درونسوز غير از ترابرى، از موتورهاى بسيار كوچك چند واتى تا موتورهاى سنگين صدمگاواتى رونق بسيارى به زندگى بشرى در شهر وروستا ، در خشكى و دريا، در صنعت و كشاورزى و در خدمات متفرقه ديگر ، جمعاً به تعداد تقريبى يك ميليارد دستگاه در جهان، پديدار ساخت
٣- كاربردهاى ويژه اى را در صنايع نظامى ايجاد كرد كه جز با استفاده از موتورهاى درونسوز ميسر نمى شد؛ اما:
٤- بتدريج سرعت جابجايى ، به دليل ازدحام خودروها و راهبندانهاى كلافه كننده ، كاهش يافت و امروزه در برخى از كلانشهرها سرعت جابجایی تا كمتر از متوسط ١٥ كيلومتر در ساعت کاهش یافته است و گويى آنچه ما را ، به دليل سرعت جابجايى، به وجد مى آورد و مست مى كرد، كند كنندۀ اسارت آميز تحرك ما شده است و به جاى صرفه جويى در وقت ، عمرمان را به صورت ميانگين تا چند ساعت در روز صرف مى كند يا بر باد مى دهد
٥- نوعى وابستگى روانى را به مركب ، بويژه مركب شخصى، بمراتب بيش از يك قرن گذشته ، در انسان بوجود آورده و بهتر است بگويم انسان را به خودرو وابسته و معتاد و شايد بتعبيرى فلج نموده است؛ این وابستگی در مواردى به صورت ارزش مطلق ظاهر شده: جوانى كه خودرو ندارد بسيار بايد با جرأت باشد تا به خواستگارى برود، خانوادۀ بدون خودرو يعنى مفلوك، زندگى بدون خودرو يعنى تباه؛ در برخى شهرها هر خانواده به طور متوسط سه يا چهار خودرو دارد
٦- شهرسازى نوين به جاى انسان محور بودن ، بر مدار خودرو مى چرخد و اولويتى كه در توسعۀ شهرى بويژه، در نظر گرفته مى شود ، با احداث بزرگراهها و پلهاى چند طبقه و مسيرهاى ويژۀ زيرزمينى و تدوين تسهيلات ترابرى هرچه هوشمندتر و ارائۀ نرم افزارهاى مسير ياب، اصالت دادن به خودرو است و در اين ميان انسان به صورت تفالۀ گمگشته اى درآمده كه گويا اسير خودكرده اى بى تدبير است و روانش به هيجان غيرعادى گرفتار يا مخبط شده ، حتى نوع برخوردها و تعارفات در خودرو متحول شده و سيمايى بشدت عصبى و غريب به خود گرفته است؛ گویا انسانيت به شكل بيمارگونه اى متحول شده است.
٧- امنيت جسمى و جانى كسانى كه در معرض استفاده از خودرو اند كاهش يافته و حتى بروز اين خسارات در جامعه ما عادى شده و ديگر هراسى در دلها از آن وجود ندارد : از سال ١٣٨٠ تا ١٣٩٦ ، سيصد و شصت هزار نفر براثر تصادم خودروها در كشور ما جان خود را از دست داده اند ، يعنى بيش از تلفات جانى در کل جنگ ٨ساله تحميلى، ولى حساسيت چندانى نسبت بدان وجود ندارد: تعلق به خودرو حتى مفهوم امنيت و كرامت حيات را تحقير كرده است.
٨- آلودگيهاى مختلف بويژه آلودگى هوا در شرائط وارونگى، گاهى تا ٨٠٪‏ به خودروها برمى گردد و موجب بيماريها و حساسيتها و خصوصا مرگ و مير غيرعادى ناشى از سكته هاى قلبى و مغزى تا چند هزار مورد در سال در كشور بالغ مى شود؛ هزينه هاى اجتماعى ساليانۀ اين آلودگيها به یازده هزار ميليارد تومان در سال ۹۵ مى رسد كه البته بدان بايد اختلالهاى روانى ناشى از آلودگيهاى صوتى خودروها را افزود.
٩- منابع سنگواره اى نفت و گاز طبيعى كه ميليونها سال براى ايجاد آن سپرى شده در كمتر از دو قرن محترق گرديده و با روند موجود تا حدود ٥٠ سال ديگر از حيز انتفاع خارج مى شود و نسلهاى آينده بشريت از كاربردهاى اصلى آن مواد سنگواره اى كه غير انرژى است و بادوام محسوب مى شود، محروم مى مانند.
شايد موارد ديگرى هم باشد كه اين سياهه را مفصل تر كند اما در هرحال به نظر ما فرضيۀ خدمت رسانى موتورها تحت شعأع نوعى خيانت مزمن و در مواردى حاد، قرارمى گيرد.
البته براى چاره جويى مصيبتها و مشكلات و آلودگيها ، كه بنوعى همگى جنبۀ فنى يا شبه فنى دارد تلاشهاى فناورانه و تحقيقات علمى گسترده اى صورت گرفته و مى گيرد كه اين همايش نيز نمونه اى از آنهاست:
 فناوري هايى كه به احتراق و بهبود بازده تبديل انرژى و كاهش آلاينده ها از جمله بهبود سوخت برمى گردد
 فناوري هايى كه به ساير انواع قواى محركۀ غير احتراقى يا دو نيرو بر مى گردد
 طراحى هاى نوين ، بهبود مواد و كاهش وزن و افزايش اطمينان
 فناوري هاى كاهش اصطكاك قطعات متحرك و بهبود كيفيت روانكارى روغن و دوام آن
 مديريت عرضه و تقاضاى محصولات موتورى با توجه به شرائط متنوع فلات ايران و اقليم آن
 فناوري هاى نوين بازسازى قواى محركه،و بازيافت علمى اسقاطى ها
اميد است به لطف خدا شما شركت كنندگان محترم از مجموعۀ مقالات ارائه شده در اين همايش ، ضمن مشاركت در نقد و بررسى آنها، كمال استفاده را ببريد و با بازديد از دستاوردهاى نوينى كه در نمايشگاه عرضه مى شود به پيشرفتهايى كه در فاصلۀ دو همايش نهم و دهم انجام گرفته بويژه در بهبود كيفيت توليد كه رمز حل بسيارى از مشكلات است، پى ببريد و با پيشنهادهاى سازنده تان موجبات پيشرفت آنها را فراهم آوريد.
با تشكر صميمانه از توجه شما،
سید مصطفی میرسلیم
۲۴ بهمن ۹۶

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *